Friday 16 December 2011

menuju penyucian JIWA

" hari yang paling baik, di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari JUMAAT...pada hari itu Nabi Adam a.s. diciptakan oleh Allah, dan pada hari JUMAAT juga beliau ( Nabi Adam) diturunkan dari syurga, serta pada hari yang sama (JUMAAT) taubatnya diterima dan pada hari itu beliau meninggal dunia...pada hari JUMAAT kiamat akan terjadi, dan tiada dari haiwan-haiwan kecuali pada hari JUMAAT mereka mendengarkan tiupan sangka kala, semenjak terbitnya matahari, dengan perasaan rindu akan hari tersebut, kecuali bagi sekelompok jin dan manusia...
" pada saat itu, terdapat waktu di mana seorang hamba Muslim tidak ingin menjumpainya (hari kiamat), dan hamba tersebut berselawat, memohon Allah akan sesuatu, terkecuali Allah akan memberikannya."
                                        (Riwayat Malik, Abu Dawud, Tirmizi, Ahmad, Ibnu Hibban, Muslim dan Nasa'i)

>kata-kata itu merupakan hadis riwayat para sahabat tentang selawat..saya suka membaca ayat itu..ayat itu diambil dari buku Fadilat&Amalan 104 selawat Nabi..Menuju penyucian jiwa..buku hadiah dari seorang ibu untuk anaknya..saya akan membawa buku itu bersama kemana sahaja saya pergi..saya dapat merasakan kehadiran ibu dan kasih sayangnya sentiasa bersama saya..terima kasih IBU...AISYAH..

No comments:

Post a Comment